יום שבת, 20 בנובמבר 2010

לקויות למידה במתמטיקה


המסגרת הקורס אסטרטגיות מתקדמות להוראה ולמידה יצאה לי לקרוא מאמר לקויות למידה במתמטיקה kate Garnett, Ph.D המאמר מציג ביקורת על חוסר ההתייחסות ללקויות למידה במתמטיקה באופן מקצועי כבעיית לקות בפני עצמה בדומה ללקויות למידה בשפה. למרות שילדים בעלי לקויות למידה במתמטיקה נכללים בין אלה שהוגדרו כלקויי למידה, רק לעתים רחוקות מפנים ילדים לאבחון בגלל קשיים במתמטיקה.  יותר ילדים עם בעיות קריאה זוכים להוראה מתקנת לעומת הילדים שזוכים לאבחון מתאים והוראה מתקנת לבעיות החשבון. ההתעלמות היחסית הזאת יכולה לשכנע הורים ומורים, שבעיות למידה במתמטיקה אינן נפוצות ואולי לא ממש רציניות. וזאת על-אף שבערך 6% של תלמידי בתי הספר סובלים מבעיות רציניות במתמטיקה.
היות אין זה אומר, שכל בעיות הקריאה מלווות בבעיות במתמטיקה,יש צורך ביותר תשומת לב ודאגה, לנושא המתמטיקה כמקצוע העומד בפני עצמו. מתוך ניסיונם של בוגרים לקויי למידה לכישלון בלימודי המתמטיקה בבית הספר, בשילוב עם חוסר ידע מתמטי בסיסי מוגרים בעלי השפעה הרסנית על חיי היום-יום של הפרט ועל סיכוייו בקידום המקצועי. בימינו, ידע מתמטי, חשיבה ומיומנויות מתמטיות, לא פחות חשובים מיכולת הקריאה.
המאמר מציג סוגים שונים של בעיות למידה במתמטיקה הפרוסים על קשת רחבה. הבעיות הנפוצות ביותר הן קשיים בשליפת עובדות יסוד מתמטיות ובשליטה בחישובים על נייר. כאשר לצד הבעיות האלה קיימת בעיות של שימוש בשפה מתמטית. לילדים רבים יש בעיות רציניות לגשר בין ידע מתמטי בלתי פורמאלי לבין המתמטיקה של בית הספר  ובעיה חמורה, אבל פחות נפוצה, נובעת בעיית ארגון חזותי-מרחבי-מוטורי. המאמר מציג פתרונות אפשריים לכל בעיה ומסייע לצמצמם את הפער ולנסות להקל על התלמיד בעל הלקות היות ואנוכי מורה למתמטיקה כבר עשר שנים היה לי תחושת הזדהות גדולה עם המאמר . במשך כל שנותיו כמורה אני נתקלת עם קושי גדול של לקויות במתמטיקה שלא מאובחנות או לא מקבלות את תשומת הלב הראויה ואבחון מדויק של הבעיה. אני רואה את הקשיים השונים אחל מגיל צעיר שנגררים משנה לשנה ופער רק גדל. יש לזכור שלימוד המתמטיקה נלמד ונבנה בצורת מגדל, שכבה על שכבה. כל שכבה שלא מקובעת טוב ומוחו של התלמיד מחוסר תרגול או לקות מסוימת מקשה על ההתקדמות לנושא הבא. בעוד שבבית ספרי העדיפות שילדי השילוב "חינוך מיוחד " יקבלו תגבורים בשפה בטענה שאם הילד לא יכול לקרוא לא יוכל ללמוד מתמטיקה, אך  עדיין הפערים הגדולים וחוסר היכולת של המערכת או מחוסר תקציבים או משיקולים פדגוגים אחרים מחייבת להבין שיש לעבוד במקביל על שני הנושאים בו זמנית. על מנת  לא לפגע ביכולת ההבנה המתמטית של התלמיד לטווח הרחוק וחוסר היכולת שלו להשתלב כדמות בוגר בחברה בעתיד. אין ספק כי פיתוח ויכולת מתמטית מהווה חלק בלתי נפרד מקימו המקצועי והאקדמי של כל אחד מאיתנו ולכן עלינו לעשות שיקול דעת מחדש כיצד לשלב את הילדים הסובלים מלקויות בתוך מבנה שיעור בכיתה הרגילה . על המשרד לדאוג לאפשר למורים למתמטיקה לעבור את הכשרה הנכונה על מנת לזהות את הלקויות בזמן ולאפשר לתת את הכלים הנכונים לצוות המקצועי ולהורים ולחפש את הפתרון הנכון בתוך המסגרת החינוכית. המחנכים בתחום המתמטיקה ופרט בחינוך המיוחד, יש אפשרות וגם מחויבות לתרום בנושא אם זה בפיתוח מיומנויות מתמטית , לפתח שפה מתמטית בגיל צעיר, עבודה עם אמצעי המחשבה, תרגול חוזר על חומר ישן לפני תחילת נושא חדש, ליצור "קישוריות" במוחו של הלומד, לבנות "עוגנים" על מנת לחזק את ההקשרים בין הנושאים, לאפשר להשתמש בלוחות תמיכה ותומכי זיכרון על מנת לעזור לבעלי הלקות . מאחר והמתמטיקה היא הרבה מעבר לתשובות נכונות וחישובים מדויקים לתת להתקדם לרמות הגבוהות ולא להישאר ברמות הבסיסיות.
ממומלץ מאוד לקריאה מתחייב ת יש הנאה והנעה לפעול בשיטות אלא גם בכיתתכן ...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה