יום שלישי, 20 ביולי 2010

בעקבות קריאת המאמר "חדשנות בבתי הספר משלבי תקשוב " (ד.מיודוסר, ר.נחמיאס, א.פורקוש-ברוך,ד.טובין) רציתי להתייחס למספר ממציאים במחקר. תוצאות המחקר מאוד מתאימות ואופייניות לתהליך שאני רואה/ מרגישה בשטח (בבית הספר ) ועוררו אצלי סקרנות רבה.

מטרת המאמר לזהות לתאר חדשנות פדגוגית משולבת תקשוב, לספק מידע ורעיונות לקובעי מדיניות לאנשי חינוך לגבי תפקידים תקשוב בחינוך, ולהרחיב את הידע המצוי בידינו לגבי הצלחת חדשנות פדגוגית משלובת תקשוב הארץ ובעולם.

נקודת המוצא לדעתי שטכנולוגיות מידע ותקשורת נעשו חלק בלתי נפרד מחיינו הפרטיים והמקצועיים ולכן עלינו להגיב להתמודד ולהשתנות, כלומר להעביר את תהליכי הלמידה וההוראה למתוקשבים ומעודכנים.

בשנות ה- 70 הדגש היה על הכנסת מחשבים לבתי הספר התיכון.

בשנות ה-80 הרחבת כמות המחשבים בכל בתי הספר לצורך תרגול.

בשנות ה-90 יוזמות מקומיות יותר מרחיקות לכת .

בשנות ה -2000 מדובר על יוזמה חדשנית של מערכת החינוך – כלומר קביעת מדיניות חדשה על מנת לקדם את המטרות החינוכיות.

השנה התבקשנו (טלי ואני) ע"י מנהלת בית הספר לתת הרצאה קצרה ודוגמאות

מהי למידה מתוקשבת?

אחד היעדים והמטרות של בתי ספרנו הוא שימוש בשיעורים מתוקשבים, עדכון האתר הבית ספרי על בסיס יומי ותיעוד הנעשה בתוך בית הספר (לימודי חברתי וכדומה). מטרת העל הי שימוש בטכנולוגיה על מנת לתת חדשנות , נוחות, זמינות וצמצום פערים לימודיים.

ברמת המערכת משרד החינוך דורש

ברמת בית הספר- בית הספר מוכן וערוך לשינוי

ברמת הפדגוגיה – יש מערכי שיעור מתוקשבים, אומנם לדעתי החומר דל אל קיימת נקודות פתיחה טובה.

ברמת המורים – זאת שאלה מסקרנת והרעיונות להצעות החקר הבאת לנו כדוגמאות באמת יכולות לענות על התשובה לשאלה הזאת.

" למשל: עמדות מורים בבית ספר יסודי כלפי שילוב התקשוב בתהליך החינוכי? שאלות מחקר לדוגמא: האם יש קשר בין וותק המורה בהוראה לעמדות כלפי התקשוב, האם מורים משלבי תקשוב מביעים עמדות חיוביות כלפי תקשוב בהשוואה למורים שאינם משלבים תקשוב" (ג. קורץ)

אולי מכאן נוכל לגזור את הרעיון לשאלת חקר????......

אך ללא ספק המרווחים העיקריים משילוב התקשוב הם התלמידים. מבחינת לימודית ומבחינת הענקת יוזמות חדשות, חוויה ומענה לצריכים ייחודים.

2 comments:

  1. היי ליאת,
    אני אישית מוסיפה לדברייך כי גם המורים מורווחים חשובים בשילוב המחשב בתהליך ההוראה. החדשנות, הרעננות, הקדמה, הנגישות ועוד מוסיפים ערך יקר למלך הלמידה במקום "השחיקה" הנפוצה. עם זאת, מחקרים שונים וכתבות כגון המצ"ב מערערות את הבטחון לעיתים ומחזירה שוב לחשיבה מחודשת שלנו עד כמה ואיך..
    קראי, זה מעניין...
    תודה אריאל

    http://www.haaretz.co.il/captain/spages/1180613.html

    השבמחק
  2. היי איראל
    תודה על המאמר אני התבוננן בו
    אני חושבת שכל השנוי צריך להתרחש בקרב המורים אין ספק שהם עשויים לעשות את הצעד הגדול בשינוי.

    השבמחק