יום חמישי, 8 ביולי 2010

פיתוח סביבות למידה

במסגרת הקורס עקרונות בפיתוח סביבות למידה מתקושבות התבקשנו לבחור אינטראקציה ולבנות יחידת לימוד. שותפתי לעבודות טלי ברגר מאוד התעקשה על פיתוח תוצר בשפה ולא במתמטיקה, כאשר היחידה תתייחס למיומנות לימוד הקריאה לכיתה א'. תחילה מאוד חששתי מהפער היות שאני מורה בכיתה ד' כאשר המקצוע הראשי מתמטיקה , חששתי שלא אוכל לקחת חלק פעיל בתחום המקצועי/ פדגוגי היות שזה לא התחום המקצועי שלי ולא עברתי שום הכשרה לפיתוח מיומנות קריאה. לטלי היה רעיון מובנה בראש עליו היא חושבת ורוצה לפתח הרבה זמן . בהתחלה לא הצלחתי להבין את הרעיון , את המבנה שטלי מנסה לתאר. במסגרת ההכנות לעבודה טלי הסבירה לי את תוכנית הלימוד, שלבי הלמידה בכיתה א והציגה מטרות ויעדים. הסתכלו במספר חוברות לימוד ומערכי שיעור שונים ופתאום...
"נפל לי האסימון"
תהליך רכישת מיומנות הקריאה היא עבודה קשה, איטית, מחולקת לשלבים וכל ילד נמצא בשלב אחר. לתרגול יש חלק משמעותי להתקדמותו של הילד. מאוד שמחתי שאני מלמדת מתמטיקה אך מצד שני גילתי עולם קסום של חוויה ותחושת הצלחה כאשר הילד מגיע לשלב הקריאה הרציפה והמדויקת.
במהלך בחירת האינטראקציה העלנו את הקשיים שיש בלימוד רכישת הקריאה בהעדר אמצעים טכנולוגיים וכיצד ניתן להתגבר על חלק מהקשיים בעזרת מחשב ותכנון יחידת לימוד מתוקשבת. מתוך הקשיים עלה הצורך ב " לוח פעיל " המאפשר להפחית את ה"לחץ" על המורה לעומת לימוד פרונטלי מסורתי בעזרת הלבשת האות על התנועה באמצעות המחשב. ההמחשה הויזואלית, ציורית והקולית יכולים לעורר עניין, הקשבה ויכולת לתפוס את תהליך הקריאה ביותר מהירות ובצורה מובנת יותר.
אחד התהליכים האישים שעברתי היא ההתגברות על הנושא הפדגוגי שפחות קרוב לתחום העיסוק שלי. לאחר שטלי הציגה את הקשיים היה לי קל לתת פתרונות היות שקישרתי את הקושי לקושי דומה בהעברת נושא השברים בלוח רגיל ואת יכולתו המדהימה של המחשב להתגבר על הקשיים הטכניים (שרטוט דיוק וכדומה). לצערי המרצה בקורס לא הצליחה להבין את הצורך בשימוש בלוח הפעיל והנחתה אותנו לכיוון חדש לא פחות מעניין אני מקווה שטלי תחליט בכל זאת לפתח את הלוח הפעיל שלה ולהגשים את חלומה.

2 תגובות:

  1. ליאת,
    ראשית אני שמחה ומודה לך שבחרת ללכת איתי "ולקחת את הסיכון" בבניית אינטראקציה הקשורה לתהליך רכישת הקריאה. שנית, אני גאה בך שלמרות הפערים הצלחת להבין את תהליך רכישת הקריאה.
    מאד מקווה שבסופו של דבר אכן נצליח לפתח אינטראקציה הקושרה לרכישת הקריאה (וכפי שהצלחת להבין חשוב לי מאד שתהייה קיימת אינטראקציה כזו). כולי תקווה שהמרצה תצליח לרדת לסוף דעתנו ולמרות הקשיים והפערים הקימיים בידע רכישת הקריאה, אכן תופק אינטראקציה כזו.
    מבטיחה לך (ובעיקר לעצמי...) שאת הלוח האינטראקטיבי המראה כיצד תנועה מתחברת לעיצור וביחד יוצרים צליל, אצור כדי שגם תלמידי יוכלו להפיק את המיטב מהלימודים.
    כל שנותר לי לעשות, זה רק להמשיך לקוות שאקבל בשנה הקרובה כיתה מתוקשבת.

    השבמחק
  2. השילוב החדשני של מחשבים ואינטרנט בהוראה לגיל הרך יכול להיות פריצת דרך לעולם חדש ומודרני.
    בעזרת כיתה מתוקשבת ניתן ליצור עניין אצל התלמידים ולחדש את דרכי הלמידה.

    השבמחק